Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

tisdag 15 maj 2012

Beroende

Jeezzus vad man har blivit beroende av internet!
Igår var det någon störning hos Telia och vi var utan tv, fast telefon och internet stora delar av dagen.
Tv och telefon klarar jag utan några större problem, men internet? Hela tiden tänkte jag; "ja, men jag kan ju kolla upp det där" nä, just det ja, google, då behövs internet. Eller; "Jag kan ju skicka det där mailet som inte blivit av" nä just det ja, det behövs uppkoppling för att kunna skicka ett mail...osv osv
Lite skrämmande när man blir mer och mer beroende av ngt så skört. Alla våra bankärenden görs via internet, letar telefonnummer (har nog knappt en telefonkatalog kvar...), läser nyheter, håller kontakt med omvärlden (mail och fejjan) osv. Så fort man undrar ngt idag så kan man "googla" det. Ordet "googla" blir inte ens understruket i ordbehandlingsprogrammet längre!
Minns tiden när man var tvungen att ha ett modem som man kopplade upp just när man skulle surfa. Det pep och surrade och till sist var man ute på en otroligt långsam linje. En linje som gjorde att man inte kunde prata i telefon samtidigt. Eftersom ingen hade mobiltelefoner då, så var det stört omöjligt att få tag i ngn som surfade...detta är inte ens tjugo år sedan.
Givetvis en naturlig utveckling men samtidigt lite skrämmande att bli fast i ngt på det sättet.

Nåväl, gårdagen var en bra dag. Fick en hel del gjort och kvällen avslutades med en hästtransport på släp.
Fanny fick äntligen med sig Lacky till stallet där hon, än så länge, rider lektion. Det var nyttigt och behöver nog göras fler gånger. Problemet är bara transporten i kombination med mig. Köra rakt fram är inga problem, det löser jag nog. Men det är sällan man klarar att hämta transporten, plocka upp hästen, lämna hästen, hämta hästen, lämna hästen, lämna tillbaka transporten utan att behöva backa! Herregud vad jag tycker att det är svårt att backa med släp! Fast jag har inte tränat så mycket på det så det kan ju ha lite med saken att göra.
Ska nog ta vår lilla släpkärra och backa runt här utanför i vår lilla rundel, som träning. :)

Utsikten från kontorsfönstret. Rabarber som snart är överväxta med kirskål ;)
Ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar