Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

tisdag 3 september 2013

Lite motigt

är det allt just nu...

Hästen är en följetong...
I maj blev hon halt på ett bakben och efter mycket vila, veterinärbesök och mer vila så blev hon efter ca två månader friskförklarad och Fanny fick börja "rida" henne igen. Rida som betyder skritta i måååånga dagar. Hon hann skritta henne i tre dagar så var helt plötsligt ena frambenet supersvullet! Ett sår på baksidan av benet som gjorde henne svullen och halt - igen. Vila igen och så tvätta och spola såret.
Nåja, ytterligare en vecka senare, så var hon frisk och Fanny kunde fortsätta alla dagar av rehabiliteringsridning. I helgen har hon inte hunnit rida för hon har varit hos kompisar osv och igår skulle hon rida henne. Jag var på fotbollsträningen och Fanny ringer - helt förtvivlad! "Mamma, det är ngt fel på Lacky, hon bara lägger sig ner hela tiden"
Åhhhh, orkar snart inte mer!! En häst som bara lägger sig ner har nästan alltid någon form av kolik. Kolik är enkelt uttryckt - magont. Dock är anledningen till det magonda det svåra att veta.
Vill det sig riktigt illa så kan det vara tarmvred och det är INTE bra - milt sagt.
Det var bara att ringa veterinären igen och eftersom det inte släppte så fick han åka hit, vid nio på kvällen, från Stensjön...kul faktura att få sen...
Nåja, efter en arm som undersökt tarmar och lite sprutor så verkade hon piggna till och vi kunde åka hem. I säng vid ca 23.30, dvs liiiite senare än vanligt... Dock så vill man ju inte lämna henne helt själv hela natten så därför så åkte Peter dit kl 02.00 för att kolla till henne (hon fick stå kvar inomhus) och jag åkte dit kl 04.30 för att se att allt var ok. Allt var ok och i morse åkte vi dit igen för att släppa ut henne på minimalt bete.
Nu väntar en dags arbete, en arbetsdag som kommer vara ca 12 timmar lång. Och jag är pigg som en mört! (OBS!! ironi!!!)

Dessutom så upptäckte Peter att värmepumpen var lite trött (grov underdrift) i morse...perfekt! Han startade om den men eftersom vi alla åkte hemifrån sedan så är det ingen hemma som kan kontrollera om den startar ok igen...Peter jobbar till imorgon och jag kommer inte hem förrän vid ca 21.30...jag har förberett barnen på att "räkna inte med att kunna duscha ikväll". Tur att det inte är minusgrader ute än...

Utöver det så har jag mens, kylskåpet läcker och hemmet är igendammat...
Men i övrigt leker livet!
Jag tror att det här är något slags test. Ett test för att se om vi klarar av att hålla ett positivt sinne trots alla motgångar. Att kunna tänka att "det är inga problem, allt löser sig. Vi har gott om pengar som kommer göra att allt detta är inget problem". Klarar vi bara att tänka så, så kommer vi bli så starka efteråt. Allt sker av en mening...

Något väldigt positivt är att mina betonggrejer blev superbra!! Så nöjd! Har inte hunnit fota dem ännu, det kommer i ett annat liv ;)

Ha en bra tisdag!
Smile :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar