Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

måndag 23 september 2013

Att ta betalt

är nog det svåraste som finns när man ska sälja saker, allra helst sina egna saker...
Jag har börjat lära mig att sätta liiite högre priser. Priserna är fortfarande otroligt låga om man börjar omvandla det till timersättning utifrån tiden det tar att tillverka dem, bränna, glasera, bränna osv osv. På den dyraste grejen jag har så kanske jag har en timpenning på 20-30 kr efter skatter, avgifter och moms...När jag ser det på det sättet så känner jag ju att det är helt klart ett minimipris jag satt. Men ändå så skäms jag lite när någon handlar de lite dyrare grejerna...
Om man säger att någon, låt oss kalla hen för kunden, köper några billigare grejer, tex betongfiurer för totalt 40 kr. Därefter börjar kunden visa intresse för en lite dyrare produkt, tex en kvinnofigur i keramik...Hen tittar, berömmer och berättar för någon annan, låt oss misstänka en "bättre/sämre hälft", hur bra den där produkten vore som present till xxx. Den bättre/sämre hälften är lite lagom intresserad, hm-ar väl mest. Kunden lyfter inte på produkten för att se något pris, frågar inte säljaren, låt oss bara säga att den säljaren skulle vara jag, vad priset är utan efter ca 5 sekunders betänketid säger "Jag tar den där oxå". Hur ska säljaren, eventuellt jag, då agera? Ska säljaren fråga "vill du inte veta vad den kostar först?". Skulle inte det kunna tolkas som att säljaren tror att köparen inte har råd med den? Låt oss bara anta att säljaren bara säger  ok och slår in produkten och ger hen den och säger det nya priset, inklusive de två betongfigurerna. Kunden säger inget, bara ger säljaren pengarna och går sedan vidare. Min fråga är - OM detta skulle inträffa - bör säljaren ha dåligt samvete för att hon sålt en dyr produkt till en köpare som inte visste priset? Var det säljarens fel att köparen inte fick veta priset innan eller är det köparens fel som inte frågade. Kan det vara så att det finns så pass "svaga" människor som inte vågar ångra sig när de får veta priset?
Frågorna hopar sig...


Man kan inte anklaga min sambo för att vara överdrivet romantisk. Tror ifs att min sambo skulle säga samma sak om mig...trist men sant.
Häromkvällen så chockade han mig dock.
Jag fick det här som ett meddelande på FB:

I got a woman I love
She´s crazy and paints like God
She´s got a playground sense of justice
She won´t take odds
I got a tattoo with her name
Right through my soul
I think everything she touches
Turns to gold

Text av Guy Clark. What he said, liksom...

Puss

Det var väl otroligt vackert!? Visst, han skrev det inte själv, men han läste texten och tänkte på mig :) Kärlek!

För övrigt var jag igår försökskanin till Hot Stone Massage och det var väldigt varmt och skönt, älskar värme! Dock så hittade massören vääääldigt mycket muskelknutor i övre delen av ryggen och hon såg det som sitt mission att få bort dem. Det känns idag, kan jag meddela! Har som träningsvärk i hela övre delen av ryggen och det gör att jag knappt kan lyfta armarna. Men jag tror att det var ett tecken på att jag nog borde gå lite oftare...

Ha en bra måndag!

Smile!

2 kommentarer:

  1. Det där med att sätta priser är så sjukt svårt! Om jag var säljaren i det du beskrev skulle jag förmodligen ha precis samma tankar som du. Men om jag däremot hade varit kund och råkat köpa något jag inte visste priset på så skulle jag tänkt efteråt att jag får skylla mig själv som inte kollade upp priset först, extra mycket får jag skylla mig själv om priset faktiskt står under produkten.

    Hade det handlat om alldeles för mycket pengar för mig så hade jag ångrat mig direkt vid disken då jag fått höra totalen, men kan tänka mig att det finns dem som inte vågar.

    SvaraRadera
  2. Kul att få en kommentar!
    Tack, då känner jag mig lite lugnare ;)

    SvaraRadera