Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

söndag 17 juni 2012

40-årskris?

Vet inte om det är en släng av någon slags 40-årskris eller vad det kan vara. Jag har känt mig så nere några dagar (vilket förklarar min frånvaro från bloggen i ett par dagar). Jag har egentligen allt man kan önska sig (jag är frisk, mina barn är friska och glada, min man är frisk och älskar mig, vi har pengar så vi klarar oss och mat på bordet och vi har ett underbart hem) men ändå känner jag mig inte helt nöjd...eller nöjd, jag vet inte, jag känner mig inte missnöjd heller. Allt känns bara väldigt ovisst, osäkert, flytande... jag vet inte hur saker och ting ska bli eller hur jag egentligen vill ha det...
Så är det små störningsmoment hela tiden, som bla att en av getterna konstant rymmer och ständigt dåligt med pengar (pucko - kanske en del av er tänker, skaffa häst när ni redan innan lever under existensminimum och sedan tro att ni ska ha pengar kvar att leva på    men det är annat oxå).
Kreativiteten finns inne i huvudet men jag kan/orkar inte få ut den. Det gör att jag får dåligt samvete, att jag inte skapar mer, nu när jag har starta-eget-bidraget, visst borde jag jobba häcken av mig då!? Jag borde ju vara överlycklig och vilja jobba hela tiden, eller? Och det gör jag ju, men just nu sätter jag mig hellre och rensar grusgången än tar tag i en klump med lera...
Nu är det inte så att jag på något sätt går omkring och är olycklig och ynklig men det känns som om det är något som gnager i mig och jag kan inte sätta fingret på vad det är.
Jag vill så mycket, men får så lite gjort. Har massor med idéer i huvudet på små skulpturer, betonggrejer, ullsaker och annat smått och gott som jag skulle vilja göra men kommer inte igång.

Vet att jag behöver något mer än bara mitt skapande för att kunna ha mer inkomster i företaget, men vad?
Skulle vilja renovera uthuset som jag har butiken i för att kunna utveckla företaget mer, men var ska jag få pengarna ifrån? Skulle vilja utbilda mig med ngt mer, typ yoga, meditation, massage, smide, snickeri, ja vad som helst som kan ge mig kompletteringsmöjligheter i företaget. Men vad?? Vad passar jag som? Vad har jag råd med, vad orkar jag med? Men framför allt, vad VILL jag??

Jag tror verkligen som fina Lovisa skriver i sitt inlägg, att man kan få allt man önskar sig, bara man formulerar det på rätt sätt och är säker på sin sak. Jag är "ganska" säker på hur jag vill ha det och då funkar det ju inte. Man kan inte önska sig en sak och i nästa tanke tänka - fast vill jag ha det så? Det är klart att det inte blir så då! Men hur i hela fridens namn ska jag komma underfund med vad jag verkligen, verkligen, vill?

Antar att det är det här som kan kallas 40-årskris. Man börjar fundera på vad man vill, hur man vill ha det och vad man egentligen åstadkommit här i livet. Samtidigt som man ser att barnen helt plötsligt slutar 7:an och 4:an och man inser att det har gått 14 år som man inte får tillbaka. Sorgligt. Ändå har jag nog varit mer närvarande än många andra föräldrar eftersom jag bara arbetat deltid och är deras fotbollstränare och är med vid ridning och annat. Ändå känner jag så. Då kan jag bara föreställa mig hur en förälder som har arbetet 8-17 varje dag, år ut och år in, känner sig när de inser att barnen blivit stora.


Gårdagen var ändå en ganska bra dag. En lyckad betongkurs och trevligt sällskap tillsammans med ett glas vin (eller var det tre ) och grillat på kvällen gjorde att jag ändå somnade med ett leende på läpparna 

Tror, eller snarare vet, att jag måste meditera mera. Vill egentligen inte använda ordet måste, det som ska göras blir så tungt då. Använder hellre ordet "vill", då kan det faktiskt kännas kul att till och med städa   
Meditation är så otroligt bra och nyttigt så det vill jag göra mera. Och det är ju ingen annan än jag själv som kan ta tag i det  Det känns bra, att inte vara beroende av någon annan för att kunna må bättre.

Nästa vecka och veckan därpå ska jag bortajobba (lovade det innan jag blivit beviljad starta-eget-bidraget) och det känns sådär...Vet ju att när jag väl är där så kommer det vara roligt på alla sätt, men just nu känns det inte helt bra. Hade hellre velat hitta inspirationen hemma och få saker gjorda här men nu är det som det är och det är ju bara totalt 8 dagar (4 dagar/vecka) så det går ju hur snabbt som helst!

Det här blev ett lite längre och annorlunda inlägg mot vad jag brukar....vi får se vartåt det här barkar 

Ha en bra söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar