Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

fredag 16 augusti 2013

Vilken upptäckt!

Jag har märkt, att om jag vattnar mina blommor så håller de sig gröna och jättefina...de blommar till och med....


Hoppas att ni hör ironin ;)
Jag har under många år, nästan helt ratat levande växter. De jag har haft har varit sådana där fetbladingar som klarar sig utan vatten läääänge, Och då menar jag verkligen läääänge. Men så när min mormor gick bort för några år sedan så "ärvde" jag en blomma av henne. Då kände jag att den här måste jag ju verkligen ta hand om. Det har jag gjort och jag är helt övertygad om att mormor är med och petar i den där blomman för den växer som bara attan. Sedan, när jag i vintras fyllde 40 så var det tydligt att flera av mina vänner tyckte att det var dags att, på ålderns höst, bli lite mer blomintresserad. För jag fick flera olika, enligt mig, svåra blommor. En hortensia (stavning?) som har varit nära döden många gånger sedan i januari och så två orkidéer. Den ena balanserar på randen till evigheten men den andra mår bra och frodas fint. Jag höll på att ta död på båda ganska omgående men så fick jag veta hur man tar hand om orkidéer och nu mår de prima. Nu har jag dessutom märkt att de övriga blommorna i huset (som faktiskt blir fler och fler) gillar samma behandling som orkidéer - få vatten en gång i veckan. Så det konceptet kommer jag nog att fortsätta med :)

En annan kul grej är att hästen är frisk!
Här sitter Fanny på henne för första gången sedan i maj.


Nu ska hon sättas igång. Väääääldigt lugnt. I tio dagar ska Fanny skritta henne i tjugo minuter per dag. I ytterligare tio dagar ska hon skrittas i trettio minuter per dag och i nästkommande 10 dagar ska hon skrittas i trettio minuter med inslag av några minuters trav...ni hör....låååång process. MEN så skönt att hon mår bra igen!

Ledig fredag? Icke sa nicke ;)
Nu har jag lerat på morgonen så ska jag försöka snabbtorka det i vanliga ugnen för att sedan kunna bränna i eftermiddag. I eftermiddag ska jag även bränna raku. Nu ska jag strax in till Tranås för att kolla in skyltfönstret, mäta och kolla vad som behövs och tänka ut hur jag ska lägga upp det. Sedan måste jag även packa allt till marknaden imorrn så att jag kan se till att det ser ok ut i butiken eftersom det kommer besök...flera betonggrejer måste fixas till...hitta underrede till schackspelet... kanske försöka göra bordsunderrede till betongskivan jag gjort tidigare... jo, men jag tror nog att jag kan få den här dagen att gå oxå ;)

Ha en bra fredag!!
Smile!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar