Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

onsdag 28 augusti 2013

Ändra bara på








en grej!
Det säger Kjell Enhager i den föreläsningen på Youtube som jag tittade på i somras.
Och han har ju helt rätt. Man läser mängder med böcker och texter om hur man ska bli en bättre människa, må bättre och allt vad det nu är. Allt låter verkligen super när man läser det men när man sedan ska omsätta teorin i praktiken så blir det lite svårare, det blir lite mycket att ta in. Kanske klarar man det i några dagar men sedan faller mer och mer av det i glömska och man ramlar in i gamla mönster och vanor igen.
Troligen just därför så fastnade verkligen Kjell Enhagers ord i somras. Han sa på ett ungefär; Vill du må bättre? Börja eller sluta med en grej i ditt liv.

Just i mitt fall så kände jag att jag fastnat i ett spelberoende (nu menar jag Candy Crush och andra FB-spel) som gjorde mig otroligt frustrerad. Jag ville inte spela egentligen. Det bara blev så. Jag väntade på Fanny i bilen - äsch bara fem minuter vad gör det? Jag väntar på att potatisen skulle koka klart - bara några minuter Candy Crush, jag har ju fått nya liv nu....osv osv.
Dessvärre så kunde de där minuterna bli ganska långa ibland och efteråt så var jag arg och frustrerad över att jag slösat bort så mycket tid. Därför kände jag direkt när jag hörde Kjell - spelen måste bort!



Sagt och gjort, jag ville sluta spela! Jag tog bort alla spel på mobilen och datorn. Jag insåg att det inte räckte att låta dem vara kvar men inte spela, jag skulle ha trillat dit igen. Nu är det snart två månader sedan och nu inser jag vad mycket tid jag slösat bort. Jag får ju massor med grejer gjorda. Jag har inspiration igen och inspiration föder inspiration. Ju mer jag gör desto mer vill jag göra. Sjukt skönt!
Har du inte tittat på det klippet, gör gärna det!!
Nu är det dessutom så att jag fått till livet ganska bra efter den förändringen. Jag slutade spela! Nu ska jag tänka ut något annat som jag ska börja eller sluta med. Ska bara tänka ut vad ;)

Utöver det så handlar mycket av mitt liv om att hålla våra fyrfotingar instängda...
Det går sådär ;)


Vi satte upp ett jättefint staket till dem men råkade sätta det uppochner. Jag visste inte ens att det fanns ett upp och ett ner på fårstängsel. Nu vet jag. Smala som satan kan getter bli! Om ni inte visste det så vet ni det nu. Först hoppade de över, så satt vi upp mer stängsel över det gamla så nu är det ca 120 cm högt. Bra! Då hoppade de inte längre, då har de lärt sig att åla sig igenom :(
Nästa steg blir att ta ytterligare staket och sätta omlott nederst för att göra de rutorna mindre så att de inte kommer igenom. Det är det absolut sista steget, funkar inte det så är de ett minne blott. Då är vi inte längre getägare. Man har bara en viss mängd energi att lägga på sådant här och den energin är slut nu.

Visst är det gott med hemodlad färskpotatis till midsommar...


Det var visst ett tag sedan det var midsommar nu men nu har vi potatis för hela vintern. Det är ju helt fantastiskt! Jag petar ner tio-tolv sättpotatisar i jorden och tillbaka får jag två överfulla hinkar potatis. Underbart!

Så är ser det ut i vår frys just nu...


Kanske lite svårt att se men jag har fullt med Havtorn i frysen (bry er inte om all is, jag veeeeet, att jag måste frosta av, men jag väntar till i vinter). Jag fick några grenar av en granne och havtorn är så nyttiga (Honplantorna producerar orangefärgade bär med en diameter av sex–nio millimeter, som är mjuka och saftiga och rika på C-vitamin (120 milligram C-vitamin per 100 gram bär, odlingsvärda sorter innehåller 300–1 300 milligram C-vitamin per 100 gram bär). En del sorter innehåller också mycket A-vitamin och E-vitamin. Av bären kan man bland annat göra saft. Havtorn är förmodligen det av alla jordens bär som innehåller flest vitaminer i stor mängd. Info från Wikipedia). De är dock väldigt svåra att skörda så tipset var att stoppa in dem i frysen och sedan slå av dem i en hink när de är frusna. Jag frågade Peter om han sett något konstigt i vår frys...Ja vadå, du håller ju alltid på med massa konstigheter så jag bara konstaterade att det var något nytt som du har på gång.
Ha ha ha ha, min familj blir härdade av alla mina konstigheter.

Nähäpp, dags för jobb!!

Ha en fantastisk onsdag!
Smile!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar