Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

söndag 25 augusti 2013

Äntligen söndag!

Eller, när jag skriver så, så låter det som om det har varit dagar som har varit jobbiga och tråkiga. Det har det inte! Det är mer sovmorgonen som varit efterlängtad....Eller sovmorgon, jag vaknar ju ändå vid 06.30 som vanligt?? Det har dock varit långa dagar - yes, men tråkiga dagar - no! Big NO! Intensiva och långa men så roliga! Har jobbat massor med mitt eget företag och det har lönat sig. Har sålt jättebra på de senaste marknaderna och fått så otroligt mycket beröm för mina grejer att de senaste dagarna har varit värsta självförtroendeboosten :)


Blev färdig med trefatet så att det fick följa med till Konstrakan i Tranås.
Fick massor med andra grejer gjorda oxå och jag hade med mig mycket grejer till Tranås, vilket tydligen lönade sig för jag har nog inte sålt så bra någon gång. Big SMILE på den :)


Här är jag uppställd och klar på Storgatan igår. Bilden visar lite dåligt hur det såg ut. Det ser supertunnt ut på min skärm men där hänger massor med smycken och luffarslöjdsänglar så det är mer än det ser ut ;)
Både bordet och skärmen står arrangören för (Svensk Handel och Tranås kommun, kanske?) och jag betalar inget för att vara med. Så allt som jag säljer hamnar liksom på pluskontot och det gör ju det hela till en ännu bättre grej :)
Man är rätt sliten när man kommer därifrån. Packar och donar hemma från typ halv åtta, framme i stan vid ca halv nio, det drar igång vid tio och så står man non stop fram till fyra när det slutar och då ska man packa ihop. Vilket jag har fått lite mer kläm på nu så nu fixar jag det på ca 30 min, ibland kortare, beroende på vilken typ av försäljningsstånd och hur mycket grejer jag haft. Hemma vid ca fem och skitslut!!
Äta, pusta lite och sedan vidare till bästa grannarna, Madelene och Erik för trevligt umgänge. "Det behöver inte bli så sent" sa vi när vi åkte dit och jag gäspade med ett gap som fått en flodhäst att bli grön av avund.
Väl hos Madde och Erik, eller rättare sagt, väl vid en å inne i Hestra som deras Gård äger, så skulle vi fiska kräftor.


Här är det Axel som håller på att leta ut ett bra ställe att lägga i en av burarna.
Jag, gamla människan, har aldrig fiskat kräftor...
Kan ju kanske till viss del bero på att jag inte äter kräftor. Eller det gör jag kanske om jag får en burk med kräftstjärtar ;) Men att sitta och grotta i deras hjärna och suga och sörpla bland deras ben och inälvor...Njä, inte riktigt min grej. Dessutom så tycker jag att man får ut nästan lika mycket kött från en räka och det är betydligt mycket mindre gegg och sörpel och arbete för att kunna äta, så därför så brukar jag ta med en egen påse med räkor på våra kräftskivor ;)
Fast jag måste ändå erkänna att det var rätt häftigt att fiska dem.
När vi lagt i burarna så åkte vi hem till dem och åt och så åkte vi tillbaka vid ca elvatiden. Väldigt mörkt i Sverige, i slutet av Augusti, klockan elva. Kanske är det som är grejen ifs, inte vet jag ;)
Ficklampa var ett måste och när vi lyfte upp burarna så krälade det massor med kräftor i varje. Vilka monster!! Vidrigt läskiga om man tittar på hur de ser ut med sina klor och alla ben och otäcka ögon och allt. Huvva!!
Många fick vi slänga tillbaka för att de var för små men det blev väldigt många ändå. Vi kokade dem inte direkt, det får Madde och Erik göra så får vi ta en liten kräftsammankomst vid ett senare tillfälle :)

Idag har vi INGET inplanerat i kalendern!
Efter de senaste dagarnas jobb så är det väldigt skönt! Så skönt att vi bokar in en fika hos Peters släkting i Hullaryd och passar på att hämta en ny ytterdörr samtidigt. En ytterdörr som varit beställd i ca 1,5 år...varför inte hämta den nu, liksom?
Det är ju inga tunga grejer så det kommer jag nog att fixa ;) Alltså, fikat och själva hämtandet, inte dörren, för den är nog rätt tung ;)

Kolla in den här bilden...


Peterstackaren försöker fika vid vårt köksbord...Bland mina kavlar, latexflaskor, gummistövlar och formar. He he he, det är ofta det ser ut så hemma på vårt köksbord. Inte helt optimalt naturligtvis men jag har ingen bra verkstad där jag kan sitta bra och sedan kunna lämna grejerna framme på tork. Har mängder med tankar och önskemål men det får nog bli ett helt eget inlägg :)

Ha en skön söndag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar