Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

torsdag 22 augusti 2013

Som jag önskar

att dygnet just nu hade fler timmar och att jag orkade vara vaken fler av dem.
Den inspirationen jag har fått av att läsa bloggar om betonggjutning har gjort mig helt hög. Först jobba Communicare 8-17, därefter raka vägen hem och köra igång med att gjuta latexformar, göra schackbräda, göra mallar i lera...låter kanske inte så mycket men jag är just färdig med allt (kl är 22) och nu stupat i säng. Skriver ett inlägg liggandes bara för att varva ner lite. Och för att visa lite bilder...


I paketet från Slöjddetaljer så fanns en modellera som inte lufttorkar. Jag har tänkt att försöka använda den till att göra modeller som jag sedan ska göra latexformar av för att sedan kunna gjuta betong. Ovan är det på gång med en ängel och ett hjärta.


Här är alla grejer som jag idag börjat gjuta latex av. Dels några grejer av leran som jag hoppas funkar ihop med latex, kan bli konstiga kemiska reaktioner men vi håller tummarna ;) En ljusstake för värmeljus, ett löv och en gummistövel. Jag har tidigare gjutit en gummistövel men då använde jag en stövel invändigt och det blev ju inte så mycket roliga detaljer...så nu ska jag testa att göra en latexform av en stövel så att jag får med alla skarvar och kanter som gör att det kommer se ut som en riktig stövel - hoppas jag. Kanske inte funkar alls...vi får se.


Har ju en tanke på att försöka göra en gjutform av gips till hästarna som jag brukar göra. Lite för att kunna effektivisera tillverkningen. Eftersom bränningen är så speciell så blir alla hästar unika i alla fall så jag tycker inte att det gör så mycket. Så nu ska jag göra en häst i den där leran för att se om jag kan gjuta en form i gips sedan. Det är öronen som är det knixiga så vi får se hur det går...learning by doing ;)


Nu håller jag alla tummar och tår för att schackspelet ska bli bra...jag vill så gärna kunna ta med det på lördag, på konstrakan...Har inte en aning om hur länge fixet måste torka innan man kan foga men jag stressade nu ikväll med att fixa för att förhoppningsvis kunna foga imorgon under dagen...imorrn måste jag även bränna rakuhästar. Förhoppningsvis kommer Peter hem med ett borr som funkar att borra i keramik med så att jag kan göra ett trefat. Nu när jag äntligen har lyckats få till tre fat så vill jag kunna montera ihop det och ta med det på lördag oxå...
Tänk vad bra det vore om jag hade jobbat lite mer innan, då hade jag sluppit stressa nu...fast å andra sidan så har jag hela tiden nya projekt på gång i huvet så jag hade nog ändå stressat med ngt nytt...sån är jag helt enkelt ;)

Nähä, nanedags så att jag orkar allt imorrn. Vi ska ju dessutom långt bort i bölen och spela fotboll så det är ju massor av tid som försvinner där...Gahh...äsch det löser sig :)

Gonatt!
Sweet dreams!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar