Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

torsdag 7 november 2013

Mina fördomar

om vägarbetare såg igår ut att bli besannade...
Hade varit i Linköping på förmiddagen och deltagit i ett Tillväxtevent på Linköping Konsert och Kongress. Det hela ingick i vecka45 och var ömsom intressant och ömsom sömnpiller. Intressant när SAAB Aero berättar om resan att ta fram ett pilotfritt flygplan men sömnpiller när det står en ingenjör och berättar om företaget i termer som "A&M", "RPI" och allt vad det var...dessutom var hela hand bildspel på ingenjörsengelska. Fattade nada! Nåja, det är ju hans problem, mitt liv lär ju fortsätta som innan, det jag inte vet det lider jag ju inte av att fortsätta inte veta...

Nåja, efter en snabb lunch så skulle jag sätta mig i bilen och fara hem till en Entreprenörsmässa som jag ordnat med i Österbymo. Närmsta vägen är över Kisa.... Tror att de har hållit på i ca 700 år med att göra om vägen mellan Rimforsa och Kisa. Den ska blir bredare och den sträckan är ca två mil. Heeeelt otroligt att man på den korta sträckan har lyckats få in sex (6!!) stopp. Alltså stopp där det är antingen stoppljus eller en gubbe som viftar med en flagga. SEX?? Hur i  hela fridens namn kan de göra så? Är det inte bättre att de gör färdigt på ett ställe och sedan flyttar sig? Måste de börja småhacka och gräva lite, random, här och var?
Dessutom, som sagt, så såg jag fem (!!) gubbar, män, killar, vad ni vill, stå still och hänga på varsin kratta (eller vad nu asfaltsläggare använder). INGEN gjorde något alls!? En liten bit längre fram så stod en stor grävmaskin igång och i sitter en gubbe (det VAR en gubbe) och SOVER??? Eller så var han död...Minst två fel i den bilden. Maskinen igång = enorm miljöpåverkan! Han sov = väldigt lite jobb blir utfört vid sömn....
Tack för att jag slipper åka den vägen så ofta (nästan aldrig) för jag hade troligen hoppat ut och slitit ut den sovande gubben ur traktorn och sagt åt honom att för #"¤% jobba lite snabbare, om jag tvingats åka där ofta, typ varje dag...

Men - jag blev ändå bara lite sen och jag kunde styra upp "mässan". Som för övrigt blev lyckad, tror jag...det kom en del (med ydremått mätt - många, med något annat mått - inte så många) folk och alla verkade nöjda och glada ;)

Idag är det återigen en lååång dag och det är den sista den här veckan. Imorrn är det bara en kort träff med Ydres SYV (Studie och YrkesVägledare) och lite personer i Tranås. Sedan är det helg! Skönt! Underbart att jobba långa, roliga dagar för att sedan få långa, sköna helger utan en massa uppbokade grejer. Det här är en helt blank helg :) Mmmmm

Ha en go torsdag!
Smile!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar