Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

måndag 14 oktober 2013

Vad mycket

roligare/lättare livet blir, om man använder uttrycket "jag vill" istället för "jag måste".
Helt plötsligt så blir det ju roligt att göra saker som tex dammsuga. Jag VILL dammsuga, för att jag vet att jag mår bra efteråt och blir glad av att ha det fint hemma. Jag VILL gå ut och motionera, för att jag vet att jag mår bra av det och blir piggare. Ni hör! Skitbra! Man ska bara göra saker som är roliga och om man faktiskt inser att genom att göra flertalet av de där sakerna så blir livet lättare och roligare, än om jag struntat i dem och skjutit upp det. Många saker är ju "måstegrejer", typ betala räkningarna men om man då bara tänker; jag VILL betala räkningarna nu, för då blir jag lugnare och kan ägna mig åt annat sedan, då blir det ju faktiskt inte lika tråkigt....


Jag började nog, omedvetet, att tänka så redan i fredags kväll (eller det är klart att jag har vetat om innan att det är så, men helt plötsligt när jag vaknade i söndags morse så var det så självklart att det var så jag skulle tänka i fortsättningen) för jag lyckades få med barnen på att hjälpa till att städa hemma och laga fredagsmysmat. Jag märkte dessutom att de tyckte att det var rätt mysigt att göra det tillsammans och sedan kunna sätta sig och äta och titta på tv och vara nöjda med sig själva. KUL! Men som sagt, det var egentligen igår morse som jag vaknade och blev arg på mig själv. VARFÖR tar jag inte tag i alla saker som jag egentligen vill göra?? Så många saker är så enkla att sätta igång med, så varför går jag och är småirriterad på att det inte görs, istället för att göra det själv, direkt?? Det är så med många saker i mitt liv, jag tänker att jag ska börja träna - sedan. Jag ska börja äta nyttigare - sedan. Jag ska gå upp och greja med renoveringen - sedan. Jag ska bara....öhhh...först...VAD?? NÄR?? VARFÖR?? Då blev jag som sagt arg och tog på mig träningskläderna och gick ut! Magiskt vacker utsikt fick jag på köpet, helt gratis!!



Naturligtvis så mådde jag dessutom superbra efteråt. Pigg och glad. Jag har tidigare alltid gått utan musik i öronen för att jag gillar att höra naturen och mina egna tankar men den här gången satte jag musik i öronen och traskade på. Faktiskt var det lite roligare då. Jag upptäckte dessutom att jag hörde mina egna tankar ändå. Hoppas bara att inte någon såg mig för ibland blev det så bra musik att jag nästan dansade fram  Älskar ju att dansa så jag kunde inte låta bli att gå i takt och svänga lite extra på kroppen och armarna... 

Så, sagt och gjort, nu ska jag se till att renoveringen här hemma blir av. Vi har ju hållit på ett tag med det övre skräprummet och det är där som vi nu har stått och målat våra nya ytterdörrar (som för övrigt inte alls kom på plats, pga att snickaren hade missat dagen  )  så nu fortsätter jag med smågrejer till det rummet. Som att måla golvlister, dra ut spik från taket och allmänt rensa så att det sakta men säkert blir gjort. Jag inser att det kommer ta tid, men då får det väl göra det då, huvudsaken är att jag känner att jag gör det jag kan för att det ska gå framåt.
Jag lägger in en bild för att jag själv ska se eventuella framsteg och för att ni ska se vad jag tampas med 


Japp, där ser ni dörrarna som snart är färdigmålade. Det positiva med att snickaren inte kom i lördags, är ju att vi hinner måla dem klart .
Nämen nu är det nog dags för mig att fortsätta att pricka av grejer på dagens "att-göra-lista", skura duschen (Jag VILL skura duschen för då tycker jag att det är fräschare att duscha nästa gång ), gjuta, lera och kratta bland annat 
Ikväll blir det meditation! Livet är bra härligt!

Ha en go måndag!
Smile!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar