Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

söndag 28 juli 2013

Hemma

igen efter en minisemester.
Ha ha ha, vi kom inte ens till Varberg, vi stannade i Ullared.
Borde ju förstått att vi inte skulle komma iväg så tidigt att det var ngn idé att åka till Varberg först. Vid typ, nio, var vi i Ullared och eftersom vi ville dit igen på morgonen så kändes det onödigt att åka tre mil till, så vi stannade vid en sjö utanför Ullared och åt kvällsmat och sov. Urmysigt men ack så obekvämt att sova!! Det måste lösas innan vi kan sova igen. Det är lite märkligt med den här husbilen, det står att ventilationen är gjord för 5 personer, det finns bälte för 4 och när man ska sova så är det bäst att vara 3. Såvida det inte är en familj med pygmeér... Jag och Fanny sov i en stenhård 120-säng och dessutom så lutade bilen lite vid parkeringen så jag fick kämpa hela natten med att klamra mig fast i sängen för att inte rulla ur. Inte mycket djupsömn den natten kan jag säga...ganska skönt att krypa ner i sin egen säng i går kväll.

Efter en heldag med supertrötta ben och ryggar och många tusenlappar fattigare åkte vi hemåt och så här trevligt hade barnen det i baksätet...


Fastspända, med kuddarna bakom nacken, benen skönt utlagda och datorn i knäet. Tror nog att de kan ha det sämre ;)

Insåg när jag läste mitt förra inlägg, att jag nog måste förtydliga det där med att "lösa invandringen". Det jag menar är att människor får komma hit och bli "förvarade", ibland i flera år, i fullständigt inhumana förhållanden och sedan får de inte ens stanna. Är det konstigt att det blir utanförskap och att det går snett för en del (precis som för "vanliga" svenskar)?? Det borde ju gå att lösa bättre. Bättre boenden, snabbare handläggning och ett bättre system för att få in dem i det svenska samhället...
Till en viss del så kan jag tycka att de unga vuxna som kommer blir lite för "bortskämda". När de bor på ett boende så får de mer eller mindre allt, egna datorer, egna cyklar (det är lååångt ifrån alla svenska barn som har den möjligheten) mm. Men när de sedan tvingas ut från boendena så är det meningen att de ska klara sig själva...Hur i hela fridens namn är det tänkt att ngn som blivit så bortskämd med pengar och grejer helt plötsligt ska stå utan allt och ska klara sig själv?? VETA hur de ska göra för att klara sig?? De har ju inte fått "jobba" något för det då får. Det klarar inte en "vanlig" svensk unge heller! Vet inte hur det ska lösas för att det ska bli bättre för alla parter men jag tycker inte nuläget är så bra... Jag tror att det är så att de som bestämmer, tänker att de gör barnen en tjänst, men jag undrar om det är någon som tjänar på att bli betjänad, servad och curlad på det sättet. De har ju ändå lyckats ta sig hit, så lite fightingspirit borde det ju finnas...Uj uj uj, vad det går att trassla in sig i det här ämnet...det är ju det som jag ligger och tänker på sömnlösa mornar och nätter ;)

Idag är det söndag och idag är det födelsedagskalas för svägerskan som gäller. Brorsans fru har fyllt år och vi ska dit och ösa jord :)
Verkligen bra födelsedagspresent! Hon får saker gjort som hon länge önskat men inte orkat och jag slipper tänka ut vad för ny, meningslös present, jag ska köpa. Perfekt!
Det borde man ju kunna göra på annat sätt oxå...städa, laga mat mm...sådant som man själv tycker är tråkigt får man hjälp med...
Dessutom så är det bra för miljön att inte hålla på att spendera onödiga pengar på onödiga prylar. Bra på ALLA sätt!

Ha en skön söndag!
Smile!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar