Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

lördag 20 juli 2013

Hej och

välkommen tillbaka till livet....skulle man kunna säga....
Vet inte om det är ngt man "ska skriva om" men man kan säga att jag varit utslagen några dagar. Av något så simpelt (kan man tycka) som mens. Jag kan ärligt säga att jag avskyr mens. Jag är väl medveten om att det egentligen är ngt vackert (??) eller i alla fall ngt som är helt naturligt och faktiskt ett tecken på att man är frisk och funkar som man ska. Dessutom får man väl ta det som positivt att man fortfarande har mens så att det innebär att jag fortfarande är ung och min kropp tycker att det skulle vara ok för mig att fortplanta mig ;)
Men ändå, jag tycker genuint illa om det och jag mår väldigt dåligt av det. Jag blir mer eller mindre utslagen i ett par dagar och jag får vääldigt ont.

Jag lyssnade för ett tag sedan på ett av P1´s sommarprogram och då var det Liv Strömqvist (klicka för att komma till SR och lyssna) som pratade. Jag vet egentligen inte vem hon är och tänkte att "ja ja, det kan väl vara ok när jag ändå bara ska gå här och klippa gräset". När hon sedan berättade att hon skulle ägna hela sitt program åt att prata om mens så funderade jag både en och två gånger på att stänga av. Jag menar HUR spännande kan det bli?? Faktum är att efter att ha lyssnat på henne så förstår jag mer av varför kvinnosynen i världen ser ut som den gör. Inte konstigt att kvinnor runt om i världen har varit och ÄR så förtryckta. Lyssna! Det var verkligen intressant och lärorikt.

Nu är det i alla fall över och jag har kanske ett par-tre veckor med "normalt" leverne. Känns konstigt att dela med sig av sådant här men samtidigt så....varför inte avdramatisera det hela. Om du väljer att lyssna på Liv så inser nog även du att det nog behövs avdramatiseras en hel del för att män och kvinnor ska bli mer jämlika.

Som sagt, normalt leverne i några veckor innebär förhoppningsvis sol och bad (senaste veckan har varit fantastisk men som jag ju "missat") i några dagar till. Kanske någon tur med båten, om vi bara kan få i den i vattnet och kanske någon tur med husbilen. Härligt!!
Just idag är jag "fast" på den andra dagen av två i kvarnen vid Råås. Vartannat år har de "Kvarndagar" där. Supermysigt! Smedjan är igång, de röker fläsk på gammalt vis, man kan fika och så är det en del marknadsknallar, bland annat jag, där. I vanliga fall så är den gamla kvarnen igång men tyvärr inte i år. Den renoveras och därför kan man dessvärre inte köpa något nymalet mjöl i år :(
Igår var alltså första dagen och det var skapligt blåsigt, kan man lugnt säga. Superfint väder i övrigt men det var svårt att njuta av det då det blåste så mycket. Hoppas att det blir bättre idag.
Jag erbjuder kunderna att gjuta betong. Igår var det fyra småtjejer som kom och gjöt. De tyckte att det var kul och nu hoppas jag att deras fat har torkat tills idag... Trist om faten spricker...

Dags för frukost!
Ha en bra lördag!
Smile!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar