Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

torsdag 9 maj 2013

Aprilväder

i maj?
Ena stunden underbart varmt och vårligt och i nästa åska och ösregn. Det är nästan mer högsommar med värmeåska.
Förmiddagen var iaf underbar, ute i trädgården. När jag går ut i trädgården och grejar så är jag helt ostrukturerad. Rensar lite kirskål där, plockar lite grenar där, krattar lite här, gräver lite i det landet där osv. Lite sådär halvdant överallt, blir varken hackat eller malet. Fast, nu ska jag vara snäll mot mig själv. Jösses vad duktig jag är som över huvud taget går ut och gör NÅT! ;)

Det har börjat titta fram rabarber så nu ska jag börja göra reklam för prova-på-dagarna. Hoppas att det kan ge ngt...


Jag älskar våren så tillvida att det känns fortfarande som om jag har kontroll. När jag tittar på buskar och allt som växer så ser det ut som om jag har kontroll och allt kommer gå bra. Jag vet ju, vis av tidigare år, att inom kort så kommer allt ha växt mig helt över huvudet och den inbillade kontrollen är just det - inbillad. Men ett tag till kan jag lura mig att tro att jag har kontroll ;)

Finns en hemsida som är superkul om man gillar att pyssla och hålla på, http://www.365slojd.se/, värsta pysselsidan. 
Där hittade jag en kul idé till en lampa. Du köper gamla virkade dukar på loppis och bäddar in i trälim och sedan fäster du upp dem på en ballong och vips så har du en lampskärm.
Nedan har jag testat för första gången. Det är alltså inte färg jag har på fingrarna, det är lim...


Sååå kladdigt (vad trodde jag?) och ändå var det svårt att få dem att bli tillräckligt indränkta i lim för att fästa i varandra. 
Nedan ser ni resultatet, när det ska torka. Förbannade dukar! De var för tjockt virkade, en del av dem, så de halkade ner och föll av. Till sist vände jag på ballongen och ställde den i en hink och nu har den torkat skapligt. Måste nog dock torka ett tag till för att verkligen vara genomtorrt innan jag vågar smälla ballongen. Bara att hålla tummarna att dukarna sitter ihop så mycket att de inte faller isär när ballongen smäller ;)


Maja har varit på Omberg med en kompis, Peter jobbar och jag och Fanny är just hemkomna från stallet (ovanligt?). Fanny skulle rida lektion för Carina och så hade vi en del av en stalltjänst. Nu är det bara ca 2-3 veckor kvar tills vi ska flytta Lacky till sommarbetet. Det blir myyyycket närmare hem och billigare! Tråkigt nog så kommer Fannys ridbästis Moas häst Prizze inte kunna följa med. Det är synd för Lacky och Prizze är verkligen bästisar!

Imorrn blir det kroppsarbete. Antingen ska vi köra ett lass hö till stallet eller så ska vi låna ngn liten traktor för att kunna flytta lite sten och sätta upp stängsel här hemma. Eftermiddagen kommer vi spendera hos mamma och pappa där min lillebror är hemma på besök. Lillebror Jesper som numer bor i Gbg. Jesper blev pappa i februari och nu äntligen ska jag få träffa lille Hugo. Bebismyyys!!

Ha det gott!

Smile!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar