Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

fredag 2 november 2012

Solen

skiner mig i ögonen när jag skriver detta och det är ju underbart! Sol! Kan man inte få för mycket av.

Igår hade vi en familjedag (det är ju lov) och var iväg till Bruzaholm och körde GoCart. Det var bara andra gången för mig och första gången för barnen. Men så kul det var, är! Barnen gillade det oxå så det måste vi göra om. Därefter blev det kinamat och DollarStore i Eksjö.

DollarStore är en butik med mängder av billiga grejer som du inte hade en aning om att du behövde. Fanny berättade för oss att det var massor av saker som hon behövde, det hade vi inte en aning om innan vi gick in där... 
Hände en typisk I-landsproblemshändelse när vi var där. Jag blev akut toanödig när vi kom in i butiken och jag tänkte att jag kan nog hålla mig, men efter ett tag så går det inte. Jag får veta att det finns en kundtoa utanför kassorna. Jag beger mig dit och den är ledig. Bra! Öppnar dörren och känner på lukten att någon innan mig varit lika toanödig som jag, nästan mer...men men, det är ju bara att bita ihop. Hinner bara in och stänga dörren så är det någon som tar i dörren och så hör jag utanför "nähä, upptaget, då får vi vänta". Men va fan, måste ni vänta, kan inte ni åka hem och bajsa?? Dels måste jag stressa mig igenom hela "proceduren" och dessutom så kommer ju nästkommande oxå känna på lukten vad som hänt därinne...jobbigt. Jag veeeet att alla människor bajsar och att det är det mest naturliga i hela världen men att bli utsatt för andra människors odörer är inte najs. Men det var inget annat att göra än att snabba på och köra ner huvudet och försöka få personen utanför att förstå att det minsann luktade redan innan jag gick in. Vilket I-landsproblem! 

Det har varit några dagar där jag har jobbat lite mindre med mitt eget men desto mer med att renovera Fannys rum. Vi har gamla papptapeter på väggarna och då kan man inte måla med vad som helst för då spricker de. Vi har läst oss till att limfärg funkar bra så det har vi blandat till. Första gången vi målade så kändes det så där...När färgen fortfarande var blöt så var den gråaktig, blackig och man såg tapeten igenom. Fanny höll på att bryta ihop. Det såg hemskt ut. Men när vi senare tittade till det, när det torkat....Jösses!!! Vilken förändring! Limfärg täcker otroligt bra!! Dock så lös väggmålningen igenom lite så vi var ändå tvungna att måla två gånger men shit vad häftigt. Och billigt. typ 400 spänn för all färg. När vi beräknade färg så läste vi att det skulle gå åt ca 25 liter till Fannys rum. Ok, vi blandar så att vi har 30 liter, för att vara på den säkra sidan. När vi målat klart första gången så hade det sjunkit ca 5 cm i hinken. Efter andra gången så var kanske 8 liter färg borta....ok bra, 22 liter kvar...vad göra nu? Jo, när vi ändå har ångan uppe i renoveringen så börjar jag att måla en vägg i ett annat rum, en plank/timmervägg i det blivande biblioteket. Kul kul, här händer det grejer!!

I morse vaknade jag vid 05.45 och insåg att jag hade formulerat ihop en hel föreläsning i huvudet. Jag var tvungen att gå upp (vid 05.45!?!?!?Är jag dum på riktigt?) och skriva ner den så att jag inte glömmer. Troligen en föreläsning som jag aldrig kommer dra för någon men det är ändå lite kul att fantisera 

Ha en suverän fredag alla glada!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar