Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

lördag 21 december 2013

Jag slog

mitt barn!
I förrgår.
Usch, jag är en hemsk människa. Men jag måste ju förklara att jag inte var mitt normala jag...

Jag var i källaren och gjöt betong. Källaren är en liten, GAMMAL, stensatt källare. Ni vet, sådär superstora stenblock som väggar och bara ett litet, litet fönster. Trappan upp/ner till källaren är oxå stora ojämna stenblock, vilket innebär att du måste verkligen titta på var du sätter fötterna. Det har varit många gånger som jag snubblat till och trott att jag ska ramla nerför/uppför och slå ut varenda tand. Precis ovanför trappen är det en dörr och sedan en liten liten "hall" innan man öppnar köksdörren.
Nåja, jag är i källaren och fixar och donar och när jag sedan är färdig så går jag upp för trappen, håller noga koll på var jag sätter fötterna och när jag nästan är uppe så lyfter jag blicken för att se var dörren är. Då står det någon i halvmörkret precis framför mig, ca 30 cm framför mina ögon står en person och hjärtat stannar. Jag blir så rädd så det nästan svartnar för ögonen och jag skriker och klipper till.
Då inser jag att det är Maja. Maja som älskar att skrämmas! Hon skrämmer sin syster så ofta hon kommer åt och nu skrämmer hon mig. Som jag sa, hjärtat stannade! I flera minuter efteråt var jag riktigt omskakad. Naturligtvis blev jag helt förstörd över att jag hade slagit till Maja (på armen) oxå. Ju mer jag lyckades lugna ner mig, ju mer dåligt samvete fick jag. Sååå hemskt!! Jag slog henne!? Men till mitt försvar så måste jag säga att jag agerade i blackout. Uj uj uj, vad många kramar och förlåt hon har fått....vet inte om det kan kompensera men jag tror att hon har fått en läxa, att inte skrämmas längre ;)

Igår var jag ute och gick igen! Så skönt och jag längtar faktiskt till nästa gång. Fast igår var lite skumt. Jag skulle in till butiken i Tranås och var tvungen att gå rätt tidigt. Det var ganska skumt ute. Jag tog på mig en reflexväst och jag såg ju på ett ungefär var jag satte fötterna ;) Dock kom jag på efter en liten stund att "oj då, gryning, är det inte då som många djur är ute och rör på sig (kanske helt fel men just då kändes det som rätt information), trist att behöva möta ett vildsvin" Allrahelst eftersom jag har på musik i lurarna och jag inte hör när det eventuella djuret dyker upp. Hm, tänkte att djuren är ju rätt skygga så om de bara hör att jag kommer så springer de nog åt andra hållet. Hur ska jag göra för att höras? Jo, jag sjunger ;) Högt så att alla djur hör mig. Funkade super, såg inte ett enda djur :)

Idag ska vi hugga julgran!
Kul!
Fast julstämningen saknas ju lite. Ser mer ut som mars ute. Snålblåst och regn. Blä! Jag tycker att det kan komma 10 cm snö  (kanske lite mer på sina ställen så att jag kan åka längdskidor) och sedan vara 4 minusgrader resten av vintern. Vitt och juligt men inte för mycket. Lagom kallt så snön ligger kvar och man ändå känner att det är vinter.

Vill bara påpeka att jag är ledig tom 7 januari :)
För varje gång jag säger det så njuter jag lite extra...

Ha en go lördag!
Smile!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar