Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

måndag 16 december 2013

Idag på

nyheterna så pratar de om att; om bara alla kvinnor skulle ges möjligheten att jobba lika mycket som männen så skulle det vara OTROLIGT bra för Sverige. Sveriges BNP skulle höjas och alla skulle vara sååå glada...eller skulle alla verkligen vara det?
VILL verkligen alla kvinnor jobba lika mycket som männen?
Vill verkligen NÅGON jobba så mycket som männen gör?
Egentligen?
Jag blir så irriterad på alla sådana här diskussioner. Det förutsätts alltid att det är så synd om kvinnor, att de inte får jobba så mycket som de vill och de tvingas vara hemma med sina barn när de är små och sjuka. Kan det inte vara så att faktiskt många kvinnor VILL vara hemma med sina barn!? Jag säger inget om att männen inte vill det och att de bör vara hemma mer. Jag tycker att alla borde vara hemma mer! Alla borde vilja vara hemma med sina barn så mycket som det bara går. Jag tror, att egentligen skulle ALLA (eller de flesta iaf) vilja jobba lika mycket (eller lite) som någon som har små barn, dvs 75-80%. Naturligtvis med full lön.... Tänk att få mer fri tid... Där tror jag att vi kan ha en lösning på (en del iaf) Sveriges ekonomi...dra ner arbetstiden till max 80%, med samma lön och låt därmed fler få jobb.
Självklart finns det säkert fall där kvinnorna VILL jobba så mycket och då ska de naturligtvis ges samma möjligheter som en man - självklart!! Men det förutsätts hela tiden att så fort en kvinna är hemma med sina barn, så vill hon egentligen inte det. Hon vill egentligen vara ute och jobba men samhället tillåter inte det. I de (fåtal?) fall det kanske är så, så är det hemskt men jag tror att det ganska ofta oxå är så att kvinnan vill vara hemma. Jag kan erkänna att jag älskade att vara hemma med mina barn, njöt av varje stund och hade gärna varit det mer.
Naturligtvis har alla mynt två sidor och i de fall där kvinnan tvingas vara hemma, fast hon egentligen inte vill det, så är det INTE bra!
Men, som jag sa, ta inte för givet att ALLA kvinnor vill vara karriärkvinnor. Bygg inte samhället på det sättet. Ge alla utrymme att leva sitt liv på det sätt som är bäst för just dem.

Tack för ordet ;)
Happy monday!
Smile!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar