Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

tisdag 3 december 2013

Är jag en

hemsk människa för att jag inte ger pengar till en tiggare som sitter utanför affären?
Är jag om möjligt en ännu hemskare människa för att jag blir aningens misstänksam mot hen... "tillhör hen kanske en sådan där grupp som man hört om, kringresande som egentligen inte alls är fattiga, handikappade eller vad det nu är de utger sig för att vara". Man (varför säger jag "man"??), JAG, hör så många olika historier om varför de sitter där, så jag blir vilsen. Vet inte vad jag tycker eller tror. Vet inte vad som är rätt eller fel. Vet inte vad som ska/bör/kan göras.

Härom dagen såg jag en man utanför en affär, sittandes med en pappmugg i handen. Det skramlade lite men jag såg ingen som gav några pengar...Det gick förbi en kvinna som såg ungefär lika eländig ut, sa några ord, till mannen, på ett språk jag inte förstår. Men jag förstod att hon ville se vad han hade i muggen, eller snarare hur mycket...Han visade upp den och hon muttrade ngt och gick vidare. Vad ska jag tro då? Var de en fattig familj som delat på sig för att försöka få in lite pengar till mat till barnen? Eller är de ett "gäng" som har piskan över sig där de mer eller mindre tvingas tigga för att de har en "chef" som begär det av dem?
Jag vet inte.
Jag kommer väl aldrig få veta heller.
Men frågan kvarstår, är jag en hemsk människa som inte ger några pengar till dem?
Jag skänker pengar till Unicef och jag ger till Rädda Barnen. Men där får man ju ständigt höra "pengarna går ju inte fram, det är bara cheferna som tar pengarna".
Vad ska man göra då? Vad kan man göra? Vad är rätt och vad är fel?
För övrigt såg jag kvinnan i situationen ovan, en annan dag, utanför en annan affär, sittandes med en mugg i handen, skramlandes.... Vad innebär det? Vet inte.
Vet bara att jag troligt kommer fortsätta skänka pengar till Unicef och Rädda Barnen och troligt kommer fortsätta att gå förbi, med dåligt samvete, när någon sitter och tigger utanför en butik. Åtminstone tills någon ger mig en, väl grundad, anledning till att ändra mitt beteende.

För övrigt vill jag gärna sprida den här länken, i dessa dagar då man ständigt hör att Sverigedemokraterna vinner mark och väljare...

Ha en bra tisdag och ta hand om varandra!
Smile!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar