Skrivet av en kvinna mitt i livet med begynnande gråhårighet...

fredag 19 april 2013

Fredag

är en väääldigt trevlig dag!
Har då (oftast) möjlighet att vara hemma och greja med saker som jag inte hunnit i veckan.

Idag har jag faktiskt fått en del gjort, diskat, betongat, tvättat och allmänt plockat. Jag fick dessutom ta en sväng in till Tranås eftersom det blev lite för stressigt på morgonen så Peter glömde att ta med bokföringen som skulle till revisorn. Bättre sent än aldrig. Vet att deklarationen inte ska vara inne förrän den 2 maj, men för en företagare så är det lite mer som ska göras...i vanliga fall brukar jag försöka lämna in det så fort deklarationspapprena kommer men i år har det varit lögn i helvete att få tummen ur och ringa revisorn...ganska långa arbetsdagar har jag att skylla på.

Äntligen är det vår på riktigt, inga frostnätter längre (fast jag ropar inte hej än ;) )


 Underbara vårblommor börjar poppa upp i trädgården lite varstans. Om vi inte har råkat trampa ner dem....eller rättare sagt, killen som var här och beskar våra träd häromdagen, han är nog skyldig till en hel del nertrampande. Vackert är det hur som.

Dessvärre så medför våren lite andra, trista, delar....


Det här är infarten på vår väg. Livsfarlig, höll jag på att säga men det är naturligtvis inte så att någon kommer att dö för att vägen är värre än en potatisåker, men bilarna mår inte bra av den. Sjunker ner så mycket att underredet slår i och man i det närmaste kör fast. Vi har ju servitut på vägen. Är inte helt säker på vad det innebär i skyldighet för vägägaren, men vi måste ju kunna ta oss in till vårt hus. Tidigare idag kunde vi inte det på ett, för bilen, säkert sätt. Peter ringer till vägägaren (en ganska välkänd bonde i bygden) och förklarar att det på en liten del av vägen behöver fyllas på med ngt grovt grus - inte sand! Väldigt grovt behövs. När man går på marken så är det inte bara geggigt så att man sjunker ner, hela marken verkar liksom röra sig, den liksom gungar.
Ok, säger bonden - jag ska kolla på det.
Jag ser genom fönstret att han kör med ett släp och traktorn - bra!

När jag senare ska köra till stan så ser det istället ut så här:


Ser du ngn skillnad?
Ja, ska man vara petig så är det en ganska markant skillnad. Det som innan var en lerväg som man sjönk ner i, är nu istället en sandväg som man sjunker ner i.
Föreställ dig när du var liten och lekte i sandlådan och det hade regnat mycket (eller att du hämtat vatten inne och dränkt sandlådan) och du tyckte att det var superkul att leka i geggan, du kunde riktigt trampa omkring med gummistövlarna...Precis så är det här. Fast lite större än sandlådan.
Bonden har fyllt på hela vägen med sand, sandlådesand...Jag har fått parkera bilen ute vid vår brevlåda för jag vågar inte riskera att köra fast. Trist läge liksom...vet inte vad vi ska göra. Skulle gärna vilja parkera bilen mitt i  vägen så att bonden inte kommer förbi (han måste in på den vägen för han har sin ved innanför vårt hus), dessvärre så står vi troligen i vägen för alla andra oxå då och det är ju inte så bra....som sagt vet inte vad vi ska göra....blä

Våra fyrfota vänner gillar inte att vara inne i sin hage...de gillar vår veranda bättre ;)


Sötisar!
Egentligen är jag jättearg på dem för att de rymmer hela tiden men samtidigt är de så söta så det är svårt att vara arg på dem.
Vi har så många projekt som är mer eller mindre akuta här hemma. Ett som är superakut är att ordna ett ordentligt staket och en ordentlig hage till dessa tre bädjur.

Helgen är som vanligt fullspäckad.
Fotbollsmatch för Maja imorrn, hämta hästtransport, kolla in ett sommarjobb för Fanny ska oxå hinnas med. Och på söndag har vi stalltjänst - igen :( Och Fanny ska åka och tävla i Aneby. Peter får köra henne den här gången så får jag mocka ;)
Sovmorgon vad är det?

Ha en bra fredag!!
Smile!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar